Home » Blog » Mindfulness » Negatieve gedachten – 5 tips voor positiviteit

Negatieve gedachten – 5 tips voor positiviteit

door | 21 mrt, 2021 | Mindfulness

We denken veel. Heel veel. We hebben zo’n 50.000 gedachten per dag. En de meesten daarvan zijn negatief. Dat heeft onder andere te maken met ons oerbrein. Door uit te gaan van het slechte, hadden onze voorouders meer kans om te overleven. Ze herkenden gevaar meteen en konden daardoor snel vluchten.

De tijden zijn veranderd. Gelukkig hoeven we niet meer op onze hoede te zijn voor acuut gevaar. Echter de focus op negativiteit is er nog steeds. Wat ook weer logisch is. Want het meeste nieuws wat we horen in de media is negatief: oorlogen, Corona, stikstof, racisme, enzovoorts. Zelfs het weerbericht wordt weergegeven met de kans dat het regent. En als die kans slechts 10% is, dan nóg staat er een regenwolk bij.

Geen wonder dus dat we zoveel negatieve gedachten hebben. Het goede nieuws is dat je er wél iets aan kan doen.

Hieronder geef ik enkele tips hoe je om kunt gaan met negatieve gedachten zodat ze je niet in de greep houden.

1. Gedachten zijn geen feiten


Iedereen denkt dat zijn realiteit de échte realiteit is. Als je denkt dat het Corona virus een dodelijk virus is, dan zie je om je heen overal bewijs dat dat waar is. Als je denkt dat het Corona virus slechts tot een griepje leidt, dan zie je ook overal om je heen bewijs dat dát waar is. Het is goed om je te beseffen dat de realiteit buigbaar is. Meer hierover schrijf ik in m’n andere blog “Gedachten zijn geen feiten”. Op het moment dat je je daar bewust van bent, kun je heel anders naar je gedachten kijken. En kun je je gedachten ook daadwerkelijk zien als gedachten. In plaats van dat je erin meegezogen wordt en je ze voor waarheid aanziet.

2. Verander moeten in willen


Als je erop gaat letten, merk je misschien hoe vaak wij het woord ‘moeten’ gebruiken.
• Ik moet even lunchen
• Ik moet even naar de winkel
• Ik moet nog een afspraak maken
• Enzovoort
Het zijn activiteiten in de toekomst, waarbij je denkt of het gevoel hebt dat het een plicht of noodzaak is. Door het gebruik van het woord ‘moeten’ krijgt het een negatieve lading. Zonder je er bewust van te zijn dat je zélf de keuze hebt om het wél of níet te doen.
Als je het woord ‘moeten’ in ‘willen’ verandert, krijgt het een hele andere lading, een positieve(re). Met als gevolg dat ook het gevoel wat je erbij krijgt ten gunste verandert. Probeer het maar eens uit.

3. Focus op wat goed gaat


De meeste mensen en de media houden zich met name bezig met alles wat niet goed gaat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er een negatief beeld ontstaat van de werkelijkheid. Probeer je eens te richten op alles wat goed gaat en wees daar dankbaar voor. Het helpt om elke dag een lijstje te maken met dingen waar je dankbaar voor bent. Dit hoeven geen grote dingen te zijn: een warm bed, een lekker kopje koffie, een warme douche, schoon drinkwater. En wees je je er bewust van dat dit niet voor iedereen weggelegd is.

4. Kijk maar één keer per dag journaal


De media en het journaal houden zich met name bezig met alles wat fout gaat in de wereld. Terwijl er ook continu heel veel positieve zaken gebeuren. Deze worden doorgaans echter als minder nieuwswaardig beschouwd. Je kunt dan ook heel makkelijk de negatieve invloed van het nieuws beperken door maar één keer per dag naar het journaal te kijken. Je weet dan voldoende om op de hoogte te zijn van de actualiteiten. Maar ze beperken de negatieve invloed die ze hebben op je gemoedstoestand.

5. Focus op je ademhaling


Je kunt negatieve gedachten doorbreken door je aandacht simpelweg op je ademhaling te richten. Blijf met je aandacht bij je ademhaling totdat je hoofd rustiger wordt. Dwaal je weer af in gedachten, merk dit dan op en focus weer op je ademhaling. Zo gebruik je je ademhaling als anker om uit je hoofd te komen. Deze simpele ‘oefening’ is voor mij écht life-changing geweest. In tijden van veel negatieve gedachten bracht mijn ademhaling mij terug naar het hier-en-nu. Terug naar de realiteit.

6. Bonus tip: Neem je leven minder serieus en (glim)lach


Ik kan het niet laten om hier “Rule number 6” aan toe te voegen. En die rule is: “Don’t take yourself so damn seriously”. Je zorgen maken, bang zijn, in verdriet blijven hangen, en verlangen naar een ‘andere betere situatie’ zijn allemaal mogelijkheden om in negatieve gedachten te blijven hangen. Het is gebleken dat dat echter niet productief is en ook niet gelukkig maakt.

Neem het leven dan ook minder serieus en lach! Lachen is heel gezond en het kost niets. Het verbetert je immuunsysteem, het ontspant, het vermindert stress, het is goed voor je humeur en … het heeft ook nog een positieve werking op anderen. Waardoor ook anderen zich weer beter voelen. En dan wil ik dit artikel afsluiten met een kleine oefening. Probeer het maar. Breng een glimlach op je gezicht en maak jouw leven en dat van anderen mooier! 😊

 

Lieve groet,

Myriam

 

PS1: Heb jij nog tips hoe om te gaan met negatieve gedachten? Of feedback op dit artikel? Dan vind ik het leuk als je dit laat weten in een reactie hieronder.

PS2: Pieker je veel of ervaar je veel stress en wil je hier hulp bij? Neem gerust vrijblijvend contact met me op. Dan kunnen we samen kijken wat de mogelijkheden zijn.

 

Over Myriam Demas

Ik help jou graag te ontstressen, energieker te worden en te ontdekken waar je écht gelukkig van wordt.

Interessante artikelen

Gerelateerde artikelen

“Mindfulness is niets voor mij!”

“Mindfulness is niets voor mij!”

“Mindfulness is niets voor mij!” Ik hoor dit best vaak. En eerlijk is eerlijk, dat is óók wat ik heel lang gedacht heb. Totdat ik zelf in een burn-out terecht kwam en op advies van anderen een 8-weekse Mindfulness training volgde. Ik deed braaf de oefeningen, maar was zeker nog niet meteen overtuigd van de waarde. Die overtuiging kwam pas jaren later, toen iemand mij vroeg: “waar heb je nu het meeste aan gehad om uit je burn-out te komen”? Tóen pas besefte ik dat het beoefenen van mindfulness voor mij life-changing is geweest. Het heeft zo’n grote positieve impact op mijn leven gehad dat ik deze kunst met veel liefde en plezier doorgeef aan anderen.

In deze blog help ik twee grote misverstanden over mindfulness uit de wereld, leg ik uit wat de overeenkomst is met hardlopen (jawel!), wat de voordelen zijn en enkele tips hoe je mindfulness makkelijk kunt toepassen in je dagelijkse leven.

Lees meer
Verbeter je gezondheid met aandacht voor je ademhaling

Verbeter je gezondheid met aandacht voor je ademhaling

We ademen ons hele leven en toch besteden we er weinig aandacht aan. Het gaat immers geheel vanzelf. Alleen op momenten van ademnood zijn we ons er bewust van hoe belangrijk de ademhaling is. Zonde. Want een gezonde ademhaling kan een wereld van verschil maken in hoe we ons voelen. Lees in dit artikel hoe je door een beetje aandacht aan je ademhaling te schenken je gezondheid eenvoudig kunt verbeteren.

Lees meer
Gedachten zijn geen feiten

Gedachten zijn geen feiten

Heb jij er wel eens bij stil gestaan dat gedachten geen feiten zijn? Dat het slechts mentale gebeurtenissen zijn in jouw hersenen? Je hart pompt bloed rond, je longen wisselen gassen uit en zo geneert je brein gedachten.
Uit onderzoek blijkt dat een mens tussen de 40.000 en 60.000 gedachten per dag heeft. Dat is ongeveer één gedachte per twee seconden. Sta daar maar eens bij stil. Het is dus behoorlijk druk in ons hoofd.

Lees meer

2 Reacties

  1. Hetty

    Wat een fijn artikel, voor mij even op het juiste moment. Dit had ik weer even nodig merk ik, dank je wel! 🙏

    Antwoord
  2. Beatrix

    Mooi artikel. Na een heftig jaar al veel van deze punten mij eigen gemaakt. En het werkt. Maakt alles minder zwaar
    De focus van naar steeds meer
    naar minder is ook genoeg is ook een aanrader.
    Als laatste gisteren is geweest, morgen moet komen, het is NU.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin