+31(0)6-51633463 myriam@mind-in-motion.nl

“Mindfulness is niets voor mij!” Dit hoor ik best vaak. En eerlijk is eerlijk, dát is ook wat ík heel lang gedacht heb. Totdat ik zelf in een burn-out terecht kwam en op advies van anderen een 8-weekse Mindfulness training volgde. Ik deed braaf de oefeningen en was zeker niet meteen overtuigd van de waarde. Die overtuiging kwam pas later, toen iemand mij vroeg: “Wat heeft jou het meest geholpen om uit je burn-out te komen”? Tóen pas besefte ik dat mediteren voor mij life-changing is geweest. Het heeft zo’n grote positieve impact op mijn leven gehad dat ik deze “kunst” met veel liefde en plezier doorgeef aan anderen.

In deze blog help ik twee grote misverstanden over mindfulness uit de wereld, leg ik uit wat de overeenkomst is met hardlopen (jawel!), wat de voordelen zijn en enkele tips hoe je mindfulness makkelijk kunt toepassen in je dagelijkse leven.

 Is Mindfulness zweverig?

Van mindfulness wordt vaak gedacht dat het zweverig is. Dat is begrijpelijk, aangezien meditatie in verschillende vormen al duizenden jaren wordt gebruikt in spirituele tradities. Ook wordt vaak gedacht dat je bij het beoefenen van mindfulness in kleermakerszit op de grond moet zitten. Niets is minder waar. Het is een bijzonder praktische bezigheid die je altijd en overal doen. Helemaal niet zweverig. Integendeel! Bij je eigen gevoel komen. Figuurlijk (en vaak letterlijk) met beide voeten op de grond.

Moet ik iets speciaals voelen?

Een ander groot misverstand is dat men vaak denkt dat men gedurende de meditatie iets speciaals moet voelen. Dat je een speciale toestand moet bereiken. Dat je moet ontspannen. Meditatie is echter niets meer en niets minder dan zijn met dat wat er is hier-en-nu. En als dat onrust is, dan is dat onrust. En als dat verdriet is, dan is dat verdriet.

Wat hebben hardlopen en mindfulness dan gemeen?

Ik vergelijk mindfulness vaak met hardlopen. Wat hardlopen voor mijn fysieke fitheid doet, doet mindfulness voor mijn mentale fitheid.

En ja, hardlopen is op het moment van het hardlopen zelf ook niet altijd leuk. Zeker als de conditie niet zo goed is. Maar als ik gelopen heb, voel ik mij wel een stuk beter. En datzelfde geldt voor mindfulness oefeningen. Op het moment dat ik mediteer vind ik dat niet altijd fijn. Integendeel zelfs. Ik word er vaak onrustig van. Dat is natuurlijk ook niet gek, als je bedenkt dat een mens gemiddeld zo’n 40.000 tot 60.000 gedachten per dag heeft en altijd wel met iets bezig is.

Zoals hardlopen ervoor zorgt dat ik mij lichamelijk beter voel, zo zorgt meditatie ervoor dat ik meer gefocust en minder gestrest de dag door kom.

Hardlopen (of lichamelijke beweging in het algemeen) zorgt voor mijn fysieke fitheid, meditatie voor mijn mentale fitheid en ik heb beiden nodig om fit en gezond te blijven.

Wat zijn de voordelen van regelmatig mediteren?

Het is wetenschappelijk bewezen dat mediteren goed voor ons is. Vele publicaties onderstrepen de positieve effecten van mindfulness. Meditatie schijnt wel goed te zijn voor van alles.

Waarom zou je nu willen mediteren?
Waarom zou je willen oefenen om meer in het hier-en-nu te zijn?

Hieronder vind je een paar voordelen op een rijtje.

  • Het maakt je rustiger en kalmer. Je ervaart minder stress en spanning in je lichaam en in je geest.
  • Het helpt je meer controle te krijgen over je gedachten. Je leert minder te piekeren.
  • Het helpt je afstand te nemen van de problemen van de dag. Je wordt je bewust van dat je problemen “simpelweg” gebeurtenissen zijn die jij als onplezierig ervaart.
  • Je komt meer in contact met je lichaam. Je leert de signalen van je lichaam beter herkennen. Waardoor je eerder op de rem kunt trappen.
  • Je maakt meer contact met mensen en krijgt betere relaties met anderen.
  • Je slaapt beter.
  • Je kunt je beter concentreren op je werk.
  • Je voelt je meer verbonden met alles en iedereen.
  • Je ziet in dat je helemaal goed bent zoals je bent.
  • Je ontdekt dat je vaker en overal gelukkig kunt zijn, zolang je bewust het hier-en-nu ervaart zoals het is. Uit die automatische piloot stapt en het leven heel bewust leeft.

Als je deze lijst ziet (die overigens nog lang niet volledig is), vraag je je misschien toch af of het misschien iets voor jou is.
Waarom zou je namelijk iets dat zó simpel is en zóveel voordelen biedt niet doen?

Tips die je kunnen helpen om te gaan mediteren

Tsja, we weten allemaal hoe het gaat. Je wilt misschien gaan mediteren, je begint vol goede moed, en na twee of drie dagen stop je er alweer mee. Je wilt het meer gaan doen, maar je kunt er gewoon de rust en de tijd niet voor vinden. Bovendien vind je het moeilijk. Je hebt het idee dat je iets verkeerd doet, en je merkt nauwelijks resultaat. Ook het starten van mediteren, vergelijk ik met het beginnen met hardlopen. Beginnen met hardlopen is ook niet makkelijk. En dat is hetzelfde voor mediteren.

In het geval het je nog niet is gelukt om regelmatig te mediteren, hieronder enkele tips om toch te beginnen.

  • Geef (dagelijks) mediteren een hoge prioriteit. Meditatie is een basisgewoonte. Het is de gewoonte die alle andere dingen in je leven makkelijker en leuker maakt. Mediteren is belangrijker dan tv kijken, social media en piekeren. Het is net zo belangrijk als gezond eten en regelmatig bewegen. Een workout voor je innerlijke jij.
  • Zie in dat meditatie niet zweverig is. Het is simpelweg een goede gewoonte waarmee je je geest gezond en gelukkig houdt. Het is een techniek om je mentale gezondheid, en je vermogen om te functioneren als gelukkig en liefdevol mens te onderhouden. Zoals je beweegt om je lichaam te onderhouden.
  • Mediteren is praktisch en simpel. Het is een kwestie van (bijvoorbeeld) even gaan zitten, je aandacht richten op je ademhaling en bij iedere uitademing verder ontspannen. Meer niet.
  • Je merkt al resultaat als je kort mediteert. Je hoeft niet meteen tien of twintig minuten te mediteren om iets voor elkaar te krijgen. Begin gewoon met drie minuten per dag, en bouw dat langzaam op. Je zult merken dat je, zodra je de smaak te pakken krijgt, graag langer blijft zitten. Net zoals bij hardlopen. Als je conditie verbetert, wordt het hardlopen ook leuker.
  • Je gedachten zullen op hol slaan in het begin. Dat is niet fout. Dat is simpelweg wat er gebeurt als je begint met mediteren. Het wordt vanzelf minder, hou vol.
  • Hoewel mediteren je veel voordelen oplevert, mediteer niet met een concreet doel. Het idee is namelijk dat je mediteert zonder doel, dat je alle gedachten rustig aan je voorbij laat gaan. Je zult voordelen merken, maar die voordelen zijn niet het doel. Dat klinkt tegenstrijdig, en zodra je begint met mediteren zul je begrijpen wat ik bedoel.
  • Zodra je merkt dat je wordt afgeleid door je gedachten (wat onvermijdelijk regelmatig zal gebeuren), breng je jezelf rustig terug naar je ademhaling. Je zult merken dat je steeds makkelijker bij je ademhaling kunt blijven, naarmate je vaker mediteert.
  • Het maakt niet uit hoe je zit of ligt. Je kunt liggend of zittend (in een stoel) mediteren. Zoek uit wat voor jou het beste werkt.
  • Zoek een geschikt moment om te mediteren. Ik mediteer (bijna) elke ochtend als ik wakker word. Zoek uit welk moment in de dag zich voor jou het beste leent.
  • Denk er niet teveel over na. Ga het gewoon doen. Doen is effectiever dan nadenken.
  • Er zijn vele meditatie apps die je kunnen begeleiden hierbij. Zelf gebruik ik de Insight Timer app. Je kunt hierin op verschillende manieren naar een geschikte meditatie zoeken. Zoals de lengte van de meditatie of soort meditatie. Ik zou adviseren om te beginnen met de korte meditaties gericht op het lichaam of de ademhaling. En bevalt de stem van de trainer je niet, zoek dan even verder naar een stem die je prettig vindt.

Zo. En nu is het écht tijd om te stoppen met lezen. Ga zitten, adem in en adem uit en verhoog de kwaliteit van je leven.

Wil je graag meer weten over mindfulness of heb je misschien interesse om deel te nemen aan een 8-weekse Mindfulness training? Klik dan hier voor meer informatie.

Enne… weet je dat een 8-weekse Mindfulness training door vele zorgverzekeraars vergoed wordt? Check hiervoor je voorwaarden.