+31(0)6-51633463 myriam@mind-in-motion.nl
Home » Blog » Mindfulness » Accepteer wat je niet kunt veranderen

Accepteer wat je niet kunt veranderen

door | 7 mrt, 2021 | Mindfulness

“Accepteer wat je niet kunt veranderen”. Dit klinkt makkelijk, maar dat is het zeker niet. Ook ík heb in het verleden situaties mee gemaakt, die ik (in eerste instantie) niet accepteerde. Zeker in de tijd dat ik een burn-out had. Alles en iedereen was schuld aan mijn stress. Aan mijn situatie. Ik kon er zelf niets aan doen. Dacht ik toen… ☹

Hoe anders was de realiteit. Ík, alleen ík, was schuld aan hoe ik mij op dat moment voelde. Wat heb ik veel geleerd van die periode. 😊

Het begint met bewustwording

Wat mij in die periode het meest geholpen heeft, was een 8-weekse Mindfulness training. Een training in bewustwording. Bewustwording die tot vele inzichten heeft geleid. Zo kwam ook het inzicht dat ik alleen maar een strijd aan het leveren was. Ik leerde hoe ik die strijd kon stoppen. En toen ontstond er ruimte en rust.

Omdat het mij zoveel gebracht heeft in mijn leven (niet alleen in die moeilijke periode), geef ik de geleerde lessen in Mindfulness met veel liefde en plezier door aan anderen.

Eén van de acht lessen gaat over omgaan met moeilijkheden en acceptatie. Zeker in deze bijzondere tijd een belangrijk thema om mee bezig te zijn.

Accepteer je de huidige situatie namelijk zoals hij is (je kunt er immers toch niets aan veranderen), dan ontstaat er ruimte en ervaar je rust. Accepteer je hem niet, dan kan het zijn dat je vol frustratie en ergernis zit.

Accepteren geeft rust

Weerstand tegen de realiteit kost veel energie en leidt tot stress. Accepteren begint met de realiteit onder ogen zien zoals hij op dit moment is. Je hoeft het niet fijn te vinden. Maar je staat je huidige situatie toe zoals die nu is. Het betekent niet dat je passief wordt of je bij iets neerlegt wat je kunt veranderen. Maar je accepteert bijvoorbeeld dat momenteel niet alles mogelijk is, dat we afstand moeten houden van elkaar, dat je zaak gesloten is. Je accepteert ook de angst en verdriet die dat oplevert. Maar je kijkt ook naar wat je wél kunt doen. Hulp zoeken, anderen helpen, bewegen in de natuur (eventueel samen met iemand), dingen doen waarbij je ontspant zodat je veerkrachtig blijft. Acceptatie betekent ook niet dat je in je frustratie of verdriet blijft hangen, je eraan overgeeft.  Acceptatie is het startpunt voor goede keuzes, innerlijke rust en een bewust leven.

Verander wat je kunt veranderen
Accepteer wat je niet kunt veranderen
En heb de wijsheid om het verschil te zien

Hoe doe je dat dan?

De makkelijkste manier om ervaringen te accepteren is om te stoppen met proberen dingen anders te maken. Een ervaring accepteren betekent eenvoudigweg ruimte toestaan voor wat er gebeurt, in plaats van te proberen een andere staat of situatie te creëren.

Door acceptatie komen we tot rust in het bewustzijn van wat er nu is. We laten het bestaan: we merken op en observeren gewoon alles wat er al is.

Makkelijker gezegd dan gedaan. En daarom duurt de Mindfulness training ook 8 weken lang. In deze training gaan we hiermee aan de slag. Je gaat elke dag oefenen. Allereerst word je bewust van hoe jij (vanuit je automatische piloot) met moeilijke situaties omgaat. Daarna gaan we oefenen om bewust naar de realiteit te kijken zoals hij is. Uiteindelijk zul je bewust worden en zelf ervaren dat jij een keuze hebt. Je bepaalt zelf hoe je met moeilijke situaties omgaat.

De vraag die ik mijn cursisten meegeef om over na te denken is: “Wat kost het jou om niet te accepteren?” Ik ben nieuwsgierig hoe dat voor jou is?

Over Myriam Demas

Ik help jou graag te ontstressen, energieker te worden en te ontdekken waar je écht gelukkig van wordt.

Interessante artikelen

Gerelateerde artikelen

Negatieve gedachten – 5 tips voor positiviteit

Negatieve gedachten – 5 tips voor positiviteit

Heb jij ook wel eens last van negatieve gedachten? Troost je, je bent niet de enige. Door het nieuws en de media worden we ook continue gevoed met negativiteit. Oorlogen, Corona, stikstof, racisme, enzovoorts. Zelfs het weerbericht wordt weergegeven met de kans dat het regent. En als die kans slechts 10% is, dan nóg staat er een regenwolk bij. In dit artikel geef ik je tips hoe je met negatieve gedachten om kunt gaan.

Lees meer
Verbeter je gezondheid met aandacht voor je ademhaling

Verbeter je gezondheid met aandacht voor je ademhaling

We ademen ons hele leven en toch besteden we er weinig aandacht aan. Het gaat immers geheel vanzelf. Alleen op momenten van ademnood zijn we ons er bewust van hoe belangrijk de ademhaling is. Zonde. Want een gezonde ademhaling kan een wereld van verschil maken in hoe we ons voelen. Lees in dit artikel hoe je door een beetje aandacht aan je ademhaling te schenken je gezondheid eenvoudig kunt verbeteren.

Lees meer
Gedachten zijn geen feiten

Gedachten zijn geen feiten

Heb jij er wel eens bij stil gestaan dat gedachten geen feiten zijn? Dat het slechts mentale gebeurtenissen zijn in jouw hersenen? Je hart pompt bloed rond, je longen wisselen gassen uit en zo geneert je brein gedachten.
Uit onderzoek blijkt dat een mens tussen de 40.000 en 60.000 gedachten per dag heeft. Dat is ongeveer één gedachte per twee seconden. Sta daar maar eens bij stil. Het is dus behoorlijk druk in ons hoofd.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin