Home » Blog » Mindful Run » Verbeter je gezondheid met aandacht voor je ademhaling
Mindful Run Walk Ademhaling

Verbeter je gezondheid met aandacht voor je ademhaling

door | 1 mei, 2021 | Mindful Run, Mindfulness

Adem is leven

Laten we beginnen bij het begin: de geboorte. Bij de geboorte is iedereen opgelucht als de baby begint te huilen en lucht de longen vult. De eerste ademhaling is een feit en iedereen is volledig bewust van deze eerste ademhaling. Aan het eind van het leven is het precies andersom en wordt de laatste adem uitgeblazen. Twee momenten in iemands leven waarbij de ademhaling bewust wordt meegemaakt.

We ademen ons hele leven en toch besteden we er weinig aandacht aan. Het gaat immers geheel vanzelf. Alleen op momenten van ademnood zijn we ons er bewust van. Zonde! Want een gezonde ademhaling kan een wereld van verschil maken in hoe we ons voelen.

Mindful Run Walk Ademhaling

Mindful Run / Walk leert je om goed adem te halen.

Symptomen ongezonde ademhaling

Je ademhaling heeft namelijk invloed op je hele lichaam. Bij een ongezonde ademhaling kunnen er allerlei klachten ontstaan zoals o.a.:
– vermoeidheid
– benauwdheid
– druk op de borst
– een opgejaagd gevoel
– hartkloppingen
– tintelingen (in vingers, voeten of mond)
– verhoogde bloeddruk en
– duizeligheid.

Een gezonde ademhaling is dus cruciaal voor je gezondheid. En het verbeteren van je ademhaling, verbetert zo je gezondheid en kwaliteit van je leven.

Hoe adem jij?

Ben jij je bewust van hoe je ademt? Laten we eens kijken. Kun je antwoord geven op onderstaande twee vragen?

1. Hoe vaak adem jij per minuut in rust?
Als je het niet weet, zou ik je willen vragen om dit te tellen voordat je verder leest. Je hoeft je ademhaling niet te veranderen. Ga even rustig zitten en tel gedurende 1 minuut het aantal keren dat je uitademt. 

2. Adem je door je mond of door je neus?
Weet je of je (over het algemeen) door je mond of door je neus ademt? En weet je misschien hoe je ademt gedurende je slaap?

Bewustwording van je eigen ademhaling kan je op weg helpen naar een gezondere ademhaling.

Gezonde ademhaling

Een gezonde ademhaling is door de neus, rustig, niet te diep, langzaam uitademen en daarna een korte pauze. Het liefst adem je zes tot twaalf keer per minuut.

Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor een ongezonde ademhaling. Eén daarvan is stress. Door (veel) stress gaan we sneller ademen dan nodig en ook vaak door de mond.

The nose is for breathing, the mouth is for eating

Onze neus is speciaal ontworpen om door te ademen. En heeft dan ook vele voordelen boven een mondademhaling. Als je door je neus inademt, wordt de lucht verwarmd, bevochtigd, gefilterd en gemengd met stikstofmonoxide. Dit alles leidt tot o.a. het doden van bacteriën en het bevorderen van bloedcirculatie. Verder heeft een neusademhaling t.o.v. een mondademhaling als voordeel dat het je ademfrequentie, hartslag en bloeddruk verlaagt.

Neusademhaling bevordert ontspanning én vitaliteit.

Zuurstof (O2) en koolstofdioxide (CO2)

In onze longen wordt het zuurstof (O2) uit de lucht opgenomen in het bloed en koolstofdioxide (CO2, ook wel koolzuurgas genoemd) vanuit het bloed afgegeven aan de lucht. Een goede balans is hierbij erg belangrijk.

Door stress gaan we sneller ademhalen. En daardoor verstoren we de zuurstof/CO2 balans in ons lichaam: we ademen té veel CO2 uit. CO2 stimuleert de afgifte van zuurstof uit het bloed aan de lichaamscellen. Door een tekort aan CO2 wordt er te weinig zuurstof afgegeven aan de lichaamscellen. Door dit zuurstof tekort in de lichaamscellen ontstaan er allerlei lichamelijke klachten.

Aandacht voor je ademhaling

Bewustwording van je ademhaling is de eerste stap naar een gezonde(re) ademhaling en daardoor een betere gezondheid.
Adem je te snel en/of adem je (vaak) door je mond? Probeer dan meerdere keren per dag met je aandacht naar je ademhaling te brengen: adem door je neus en vertraag. Dit kun je overal doen: als je onderweg bent, in de rij van de supermarkt en op het toilet.

Met bewustwording van en aandacht voor je ademhaling kun je voor een betere gezondheid zorgen. Hoe eenvoudig kan het zijn?

Mindful Run / Walk is aandacht voor de ademhaling

De neusademhaling is één van de thema’s waarmee we binnen de Mindful Run/Walk lessen werken. Je leert om goed adem te halen zowel tijdens het sporten als in je dagelijkse leven. Meer over Mindful Run / Walk vind je hier

Als je vragen hebben naar aanleiding van dit blog neem dan gerust contact met mij op via myriam@mind-in-motion.nl.

Adem rustig in, adem langzaam uit (door de neus uiteraard).

Myriam

5-weekse Mindful Walk cursus

Woensdag 9:30-11:00 uur

Datums: 16-23-30 juni, 7-14 juli

Mindful Walk online bedrijven

Mindful Walk | Online als team-uitje

Leuk idee voor een teamuitje!

Deze workshop helpt medewerkers om energieker, productiever en stressbestendiger te worden. Hij kan op ieder moment van de dag worden georganiseerd, in het Nederlands of Engels.

Iedere deelnemer loopt in zijn/haar eigen woonplaats. Iedereen loopt individueel, maar toch online met elkaar verbonden. Ik sta constant in verbinding met de deelnemers.

De deelnemers krijgen tijdens de wandeling leuke oefeningen die zij direct kunnen toepassen. Klik hier voor meer informatie.

Mindful Lunch Walk

Mindful Walk Workshop voor bedrijven

Leuk idee voor een teamuitje!

Deze workshop helpt medewerkers om energieker, productiever en stressbestendiger te worden. Hij kan op ieder moment van de dag worden georganiseerd, in het Nederlands of Engels.

De deelnemers krijgen tijdens de wandeling leuke oefeningen die zij direct kunnen toepassen. Klik hier voor meer informatie.

Over Myriam Demas

Ik help jou graag te ontstressen, energieker te worden en te ontdekken waar je écht gelukkig van wordt.

Interessante artikelen

Gerelateerde artikelen

Gedachten zijn geen feiten

Gedachten zijn geen feiten

Heb jij er wel eens bij stil gestaan dat gedachten geen feiten zijn? Dat het slechts mentale gebeurtenissen zijn in jouw hersenen? Je hart pompt bloed rond, je longen wisselen gassen uit en zo geneert je brein gedachten.
Uit onderzoek blijkt dat een mens tussen de 40.000 en 60.000 gedachten per dag heeft. Dat is ongeveer één gedachte per twee seconden. Sta daar maar eens bij stil. Het is dus behoorlijk druk in ons hoofd.

Lees meer
Negatieve gedachten – 5 tips voor positiviteit

Negatieve gedachten – 5 tips voor positiviteit

Heb jij ook wel eens last van negatieve gedachten? Troost je, je bent niet de enige. Door het nieuws en de media worden we ook continue gevoed met negativiteit. Oorlogen, Corona, stikstof, racisme, enzovoorts. Zelfs het weerbericht wordt weergegeven met de kans dat het regent. En als die kans slechts 10% is, dan nóg staat er een regenwolk bij. In dit artikel geef ik je tips hoe je met negatieve gedachten om kunt gaan.

Lees meer
“Mindfulness is niets voor mij!”

“Mindfulness is niets voor mij!”

“Mindfulness is niets voor mij!” Ik hoor dit best vaak. En eerlijk is eerlijk, dat is óók wat ik heel lang gedacht heb. Totdat ik zelf in een burn-out terecht kwam en op advies van anderen een 8-weekse Mindfulness training volgde. Ik deed braaf de oefeningen, maar was zeker nog niet meteen overtuigd van de waarde. Die overtuiging kwam pas jaren later, toen iemand mij vroeg: “waar heb je nu het meeste aan gehad om uit je burn-out te komen”? Tóen pas besefte ik dat het beoefenen van mindfulness voor mij life-changing is geweest. Het heeft zo’n grote positieve impact op mijn leven gehad dat ik deze kunst met veel liefde en plezier doorgeef aan anderen.

In deze blog help ik twee grote misverstanden over mindfulness uit de wereld, leg ik uit wat de overeenkomst is met hardlopen (jawel!), wat de voordelen zijn en enkele tips hoe je mindfulness makkelijk kunt toepassen in je dagelijkse leven.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin