+31(0)6-51633463 myriam@mind-in-motion.nl
Home » Blog » Big Five For Life » Uit je dip met deze 5 simpele tips
blog depressie

Uit je dip met deze 5 simpele tips

door | 14 jan, 2021 | Big Five For Life

Voel jij je op dit moment somber, afgestompt, gespannen en word je nergens blij van? Dan heb je misschien last van een depressie. Depressieve gevoelens komen veel voor, vaker dan je zou denken. En vrijwel iedereen ervaart in zijn leven een of meerdere dips of depressies. In deze blog wil ik je een aantal handvatten geven die je kunnen helpen je dip of depressie te verlichten.

Eenvoudig maar effectief

De onderstaande tips zijn niets nieuws en ook niet bijzonder. Het zijn vijf dingen die je kunt doen wanneer je je wat minder voelt. Ze lijken misschien wel té eenvoudig. Toch werken ze stuk voor stuk. Als je op dit moment niet zo lekker in je vel zit, lig je misschien het liefste op de bank. Helaas helpt het echter niet om ze alleen maar te lezen. Neem de tips ter harte en doe ze. Dan zul je je langzaamaan beter voelen!

Verwacht geen wonderen

Probeer zo goed mogelijk te doen wat je je hebt voorgenomen, maar verwacht geen wonderen! Het is niet realistisch te verwachten dat dingen snel ingrijpend zullen veranderen. Daarmee zet je jezelf alleen maar extra onder druk. Door ze te continu te blijven doen, zul je echter ervaren dat je steeds een beetje meer controle krijgt over je leven.

Tip 1: Beweeg

Een van de eenvoudigste manieren om voor ons lichamelijk én geestelijk welzijn te zorgen is dagelijkse lichaamsbeweging. Het is aangetoond dat dagelijks dertig minuten wandelen beschermt tegen milde depressie. Maak daarom regelmatig een ommetje.

Als je je depressief voelt heb je wellicht de neiging om je terug te trekken en weinig te doen. Maar het tegenovergestelde (bewegen in de buitenlucht) is wat je uit je depressie kan helpen.

Vind je het moeilijk om jezelf zover te krijgen? Begin dan met kleine stapjes: bijvoorbeeld met een rondje om het huis vandaag. Het gaat hier niet om moeten, het gaat om rustig veranderen zodat je gezondere gewoontes aanleert. Door te veranderen in kleine stappen maak je het makkelijker, waardoor het je dit keer wel lukt. En omdat het je lukt, voel je je goed over jezelf. Dit motiveert je om morgen een stukje verder te gaan.

En ja – op sommige dagen voel je je iets slechter. En dan val je misschien een stap terug. Geen probleem. Vooruitgang gaat zelden in een rechte lijn. Richt je op vandaag en doe wat je kunt doen. Zonder jezelf te veroordelen.

Tip 2: Wees dankbaar

Wees dankbaar voor alles wat je wél hebt en wél kunt doen. Het lijkt zo eenvoudig. Ik ben dankbaar voor… vul maar in.

En wat heb ik daaraan, vraag je je misschien af. Dankbaarheid betaalt de rekeningen niet, en ik word er ook niet sneller beter van. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat er duidelijke aanwijzingen zijn dat dankbaarheid helpt tegen piekeren en tegen angsten en dat het goed is voor je gezondheid. Waarom zou je het niet proberen?

Vind je het moeilijk om dankbaar te zijn voor alledaagse dingen? Het kan dan misschien helpen om eens bewust stil te staan bij het volgende.

  • Als je dit kunt lezen, hoor je niet bij de 2 miljard mensen die niet kunnen lezen.
  • Als je een eigen huis hebt, hoor je niet tot de 1 miljard daklozen in de wereld, of de 40.000 daklozen in Nederland.
  • Als je geen honger hoeft te lijden, behoor je niet tot de 700 miljoen mensen die dat wel constant hebben.
  • Als je een PC/laptop hebt, dan hoor je niet tot de 5 miljard van de mensen die dat niet hebben.

Probeer het eens. Maak elke avond een lijstje van drie dingen om dankbaar voor te zijn en het zorgt al voor minder gepieker.

Tip 3: Schrijf negatieve gedachten van je af

Als steeds dezelfde negatieve gedachten je aandacht blijven trekken dan kan het helpen om je gedachten van je af te schrijven. Schrijf ze op, zonder erover na te denken. Het hoeven geen volzinnen te zijn.  Je hoeft ook niet te analyseren wat je schrijft. Sta stil bij je gedachten zonder te oordelen. Met een accepterende houding dat je nu eenmaal denkt wat je denkt op dat moment.

Door gedachten op papier te zetten zie je ze op een manier die niet zo emotioneel en overweldigend is. Bovendien kan de onderbreking die ontstaat tussen het hebben van de gedachte en het opschrijven ervan, je even tijd geven om stil te staan bij de betekenis ervan.

Aan het einde zet je er een punt onder en gooi je het papier weg. Voor een wat meer rigoureuze actie kun je het papier eerst verscheuren of opproppen. Het klinkt misschien gek, maar zelfs volgens de wetenschap werkt het weggooien van dit papier om je gedachten beter los te kunnen laten.

Tip 4: Adem in – adem uit

Ademhalen is het eerste wat we doen als we geboren worden en het laatste wat we doen voordat we sterven. We doen het zo’n 23.000 keer per dag, zonder erbij stil te staan. We kunnen makkelijk een tijdje zonder eten en drinken, maar een paar minuten niet ademen en het leven stopt. Een lichaam heeft nu eenmaal zuurstof nodig. Elk moment van de dag. Ook al is onze ademhaling zo’n vitale lichaamsfunctie, we besteden er doorgaans weinig aandacht aan. Vreemd toch? Nu moet je niet elke ademteug grondig gaan bestuderen. Maar met een beetje extra aandacht kun je veel meer halen uit je ademhaling. Je energielevel gaat omhoog, en stress verminderd.

Heb je ooit opgemerkt dat de ademhaling kan veranderen met je stemming? Zo is die bijvoorbeeld:

  • kort en hoog als we gespannen of boos zijn,
  • sneller als we gestresst zijn,
  • langzaam en vol als we gelukkig zijn,
  • bijna verdwijnend als we bang zijn en
  • een diepe zucht slakend als we ons moedeloos voelen

De ademhaling is vaak een eerlijke boodschapper van ons gevoel. Alleen daarom al kan het zinvol zijn om de adem beter te leren kennen. Je kunt je hiermee eerder en beter bewust worden van je ervaring van dat moment. Met aandacht voor je ademhaling kun je stress, spanning, hoge bloeddruk, dipjes etc. beïnvloeden. Je aandacht richten op je ademhaling is ook een makkelijke manier om in het hier-en-nu te komen en je gedachten te laten zijn voor wat ze zijn.

Probeer het eens. Bijvoorbeeld op drie momenten gedurende je dag 5 ademhalingen heel bewust observeren. Dit kan als je ’s morgens wakker wordt voordat je je bed uitgaat, enkele momenten gedurende de dag (op het toilet?) en/of voordat je gaat slapen. Observeer en wees je bewust van wat je opmerkt.

Tip 5: Lees een inspirerend boek

Het lezen van boeken heeft vele voordelen. Het zorgt voor focus en concentratie. Je hoeft je maar op één ding te richten in plaats van die vele dingen die je doorgaans in de gaten houdt. Om te lezen moet je geconcentreerd zijn, je neemt nieuwe informatie in je op, die je ook dient te verwerken. Kortom: je hersenen zijn tijdens het lezen hard aan het werk, waardoor je scherper wordt en je geheugen verbetert. Ook is het goed tegen stress. En als je die mobiele telefoon of tablet nou eens weg legt voordat je je ogen sluit, dan slaap je ook nog eens beter. Maak het lezen van je boek tot een vaste routine voor het slapen gaan. Zo went je lijf eraan en weet het dat je je klaarmaakt om te gaan slapen, wat vervolgens beter lukt.

Voor je het weet zit je weer lekker in je vel!

Voer enkele of alle tips uit, en merk hoe je je beter gaat voelen. Heb jij nog meer leuke tips? Deel ze dan onder dit blog en inspireer zo anderen om hun leven weer op te pakken.

Blue Monday ACTIE

Januari staat ook in het teken van Blue Monday. Dit is de derde maandag van januari. Dit jaar is dat 18 januari. Volgens psycholoog Cliff Arnall is de derde dag in januari, de dag waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het feit dat het uitvoeren van goede voornemens mislukt zijn en de vakantie ver weg lijkt. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor de meesten de start van de werkweek.

Goed nieuws! Als Big Five for Life coach help ik jou met wat extra inspiratie! In de week van 18 tot en met 22 januari kun jij geheel coronaproof een gratis exemplaar van de bestseller The Why Café ophalen. Reserveer er snel een via deze knop en doe die depressieve gevoelens de das om!

Ik wens je veel succes!

Lieve groet,

Myriam

Over Myriam Demas

Ik help jou graag te ontstressen, energieker te worden en te ontdekken waar je écht gelukkig van wordt.

Interessante artikelen

Gerelateerde artikelen

Waarom ben ik hier? In 5 stappen op weg naar het leven van je dromen.

Waarom ben ik hier? In 5 stappen op weg naar het leven van je dromen.

Waarom ben ik hier? Wat is mijn doel, mijn missie hier op aarde? Misschien heb je al eens stil gestaan bij deze vraag. Misschien negeer je hem bewust. Het is wel de moeite waard om erachter te komen. Het zorgt namelijk voor rust in je hoofd, geluk in je leven én … wellicht extra levensjaren. In dit blog help ik je in vijf stappen op weg naar het vinden van je levensdoel.

Lees meer
Coronavirus veroorzaakt chaos in het hoofd: Big Five for Life™ deelt 20.000 internationale bestsellers uit in heel Nederland

Coronavirus veroorzaakt chaos in het hoofd: Big Five for Life™ deelt 20.000 internationale bestsellers uit in heel Nederland

Het coronavirus slaat als een wilde, ongecontroleerde wervelwind om haar heen en ineens wordt alles onzeker: familieweekenden, vakanties, concerten, festivals, maar ook veel banen staan ineens op losse schroeven. Big Five for Life™, gespecialiseerd in het krijgen van focus, zingeving en persoonlijke groei, deelt juist in deze tijden van onzekerheid maar liefst 20.000 boeken uit.

Lees meer
Inspirerende onvergetelijke films

Inspirerende onvergetelijke films

Inspirerende films zijn een geweldige manier om je te motiveren. Het geeft je de kans om mensen te zien die misschien wel in jouw situatie hebben gezeten en hun droom geleefd hebben. Een inspirerende film zet je aan het denken en helpt je om actie te ondernemen. De meeste inspirerende films zijn gebaseerd op waargebeurde verhalen; daarom zijn ze zo inspirerend en zo krachtig. Ik heb een lijst samengesteld van 5 films die mij geïnspireerd hebben.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin